The Smoke Would Blow Towards Russia
Monica Larsson and Catrin Lundqvist
November 30 2024 – January 4 2025
The gold in northern Sweden was discovered in 1924, and mining operations in Boliden started. Four years later, the chimney at the smelting plant Rönnskär was completed. It reached a height of 576 feet and became the highest in Europe. At this time, there was a slogan in use: “A Chimney is what we name the flue, from which the smoke to Russia flew.”
Rönnskär produces tons of copper and gold and other metals. Arsenic was previously a significant and troublesome byproduct. Lead remains an important part of the production.
The artists’ grandfathers, Wille Varg-Larsson and Hilding Snus-Lundqvist were employed at Rönnskär. Their lives and work was the starting point of the art project that is shown here.
The industry has created employment and welfare, but the emissions into the air and water have harmed people and the surrounding environment. This dichotomy has become the crucial issue of the artists’ work with the smelting plant Rönnskär.
Curator: Thomas Watkiss
Supported by:
Forum Museum Rönnskär
Skellefteå Museum
Museum Anna Nordlander
Film in Västerbotten
IF Metall avd. 3 Norra Västerbotten
Konstnärsnämnden/ Swedish Arts grants Comittee
Skellefteå municipality’s work grant
Building culture scholarship
The foundation Längmanska kulturfonden
Helge Ax:son Johnson’s foundation
Film i Västerbotten
IF Metall avd. 3 Norra Västerbotten
Skellefteå kommuns arbetsstipendium
Byggnads kulturstipendium
Stiftelsen Längmanska kulturfonden
Helge Ax:son Johnsons stiftelse
Tack även till följande personer som bidragit med visat intresse, tid och arbete till projektet:
Mona Stenberg, Sten-Arne Burman, Nils-Erik Edholm, Ulf och Berit Backman, Jan-Erik,
Ing-Marie och Jesper Lundkvist, Assar och Birgitta Nilsson, Ann Lundholm, Johan
Granstrand, Kersti Grunditz Brennan, Frida Johansson, Thomas Watkiss, Tom Brennan,
Isabella Karlström, Elisabeth Andersson, Per Strömbro, Göran Hedemalm, Marielle
Mvuanda Riström, Mattias Sjöstedt, Cecilia Andersson, Anna Lindfors, Lill Casslind,
Anna-Lena Lundmark, Anna-Karin Larsson, Brita Täljedal och Alexandra Ellis.
Viktiga källor:
Forum Museum Rönnskär
Så började Boliden, Oscar Falkman, 1953
Som byggt av tusen händer – Arbetsliv på Rönnskär 1930-1950, Studiecirkeln Rönnskärsarbetarnas historia Skelleftehamn Sammanställd av Sven Mikaelsson 1989
Guld och Gröna Skogar? Miljöanpassningen av Rönnskärsverken 1960-2000, Avhandling av Ann-Kristin Bergquist Institutionen för ekonomisk historia vid Umeå Universitet, 2007
Förädlarna, Olle Lundqvist, 2019
Mönstersamhället, Anneli Rogman, 2021
Framtidslandet, Sverker Sörlin, 2023
Webbplatsen www.boliden.com
I samproduktion med MAN/Museum Anna Nordlander
av Monica Larsson och Catrin Lundqvist är ett pågående konstprojekt om smältverksindustrin Rönnskär i Skelleftehamn.
Båda konstnärerna har sina rötter där och deras förfäder Wille Varg – Larsson arbetade i Arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär.
Industrin har skapat arbete och välfärd men utsläppen i luft och vatten har skadat människor och miljö. Hur mycket får industriella framsteg
kosta? Och hur formas framtiden när nyexploatering av Norrlands
resurser åter är i full gång?
1924 startade gruvdriften i Boliden och fyra år senare stod Rönnskärsskorstenen färdig. Den blev 145 meter hög. Vid den tiden fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.
Smältverket ägs av Boliden AB som framställer 350 ton koppar och 18 000 kg guld varje år. Arsenik var tidigare en stor och besvärande biprodukt och bly är fortfarande en viktig del av produktionen.
Utställningen består av filmscener ur en kommande film, filmat av Johan Granstrand och redigerat av Kersti Grunditz Brennan, arkivbilder, måleri, foto och text. Monica Larsson och Catrin Lundqvist har länge velat göra ett gemensamt projekt och bestämde sig för att det skulle handla om Rönnskär. Deras förfäder och andra personer som känner smältverket väl är huvudpersoner i projektet, där både de goda och dåliga sidorna av industrin diskuteras.
”Under min uppväxt blev miljöförstörelsen i Skelleftehamn allmängods: träd saknade löv, fisken blev allt farligare att äta och på Hyttgatan där farfar Hilding hade byggt sitt hus började grannar som var smältverksarbetare dö i ”Rönnskärssjukan”. Catrin Lundqvist
”När jag var liten hörde jag ofta historier om Rönnskär, som att farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån. Skidklubben Vargarna i Byske uppkallades efter honom. Farfar kallades Varg-Larsson för att han älskade att vara i skogen. Han dog i skidspåret när han var 72 år.” Monica Larsson
I PAINT THEREFORE I AM
STUDIO 44, TJÄRHOVSGATAN 44 B, STOCKHOLM
14 -17 oktober
Galleriet och Projektrummet:
Amanuel Abiy, Jannike Brantås, Laetitia Deschamps, Rikard Fåhraeus, Emma Göransson, Christina Göthesson, Kjell Hansson, Christina Hedlund, Susanne Högdahl Holm, Andréa Hösel, Monica Larsson, Helena Norell, Lena Rammi, Ekaterina Sisfontes, Chih-Lin Yeh, Peter Varhelyi, Andrej Zverev
Öppettider
Torsdag – Fredag kl. 12-18
Lördag – Söndag kl. 12-17
MONGOLIAN SESSIONS – MONICA LARSSON
27 augusti – 19 september 2021,
Vernissage 19 september kl 17 – 22
Studio 44, Tjärhovsgatan 44, Stockholm
Öppettider: To – fre 12-18, Lö – sö 12-17
Hur uppfattar man och tolkar världen när man har ett autismspektrumtillstånd som Aspergers syndrom? Hur är det när ens intryck har en annan känslighet än det normala och förmågan att läsa av kroppsspråk, miner och förstå mönster i sociala sammanhang är svårt och kaotiskt? Det syns inte utanpå, men ansträngningen att ta in, tolka och ge respons på omgivningen gör Jakob utmattad och ofta blir det missförstånd och konflikter.
F E B E R
19 mars- 11 april 2021
Öppet torsdag- fredag 12-18, lördag- söndag 12-17
Vernissage 19/3, kl: 17-22
Festivalen startar 13 april 17.10 på Studio 44, Tjärshovsgatan 44, Stockholm
Avslutas den 18:3 april på samma plats.
Jag visar en kortfilm: Mongolian Horses.
Mongolian Sessions – en serie målningar inspirerade av två resor i Mongoliet. Visas 17-19 april 2020 på Galler i Panncentralen i Gustavsbergs Hamn
”The Lake” visades på A.I.R Gallery, New York, 2016. ©Monica Larsson.
av Monica Larsson och Catrin Lundqvist är ett pågående konstprojekt om smältverksindustrin Rönnskär i Skelleftehamn.
Båda konstnärerna har sina rötter där och deras förfäder Wille Varg - Larsson arbetade i Arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär.
Industrin har skapat arbete och välfärd men utsläppen i luft och vatten har skadat människor och miljö. Hur mycket får industriella framsteg
kosta? Och hur formas framtiden när nyexploatering av Norrlands
resurser åter är i full gång?
1924 startade gruvdriften i Boliden och fyra år senare stod Rönnskärsskorstenen färdig. Den blev 145 meter hög. Vid den tiden fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.
Smältverket ägs av Boliden AB som framställer 350 ton koppar och 18 000 kg guld varje år. Arsenik var tidigare en stor och besvärande biprodukt och bly är fortfarande en viktig del av produktionen.
Utställningen består av filmscener ur en kommande film, filmat av Johan Granstrand och redigerat av Kersti Grunditz Brennan, arkivbilder, måleri, foto och text. Monica Larsson och Catrin Lundqvist har länge velat göra ett gemensamt projekt och bestämde sig för att det skulle handla om Rönnskär. Deras förfäder och andra personer som känner smältverket väl är huvudpersoner i projektet, där både de goda och dåliga sidorna av industrin diskuteras.
”Under min uppväxt blev miljöförstörelsen i Skelleftehamn allmängods: träd saknade löv, fisken blev allt farligare att äta och på Hyttgatan där farfar Hilding hade byggt sitt hus började grannar som var smältverksarbetare dö i ”Rönnskärssjukan”. Catrin Lundqvist
”När jag var liten hörde jag ofta historier om Rönnskär, som att farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån. Skidklubben Vargarna i Byske uppkallades efter honom. Farfar kallades Varg-Larsson för att han älskade att vara i skogen. Han dog i skidspåret när han var 72 år.” Monica Larsson
I PAINT THEREFORE I AM
STUDIO 44, TJÄRHOVSGATAN 44 B, STOCKHOLM
14 -17 oktober
Galleriet och Projektrummet:
Amanuel Abiy, Jannike Brantås, Laetitia Deschamps, Rikard Fåhraeus, Emma Göransson, Christina Göthesson, Kjell Hansson, Christina Hedlund, Susanne Högdahl Holm, Andréa Hösel, Monica Larsson, Helena Norell, Lena Rammi, Ekaterina Sisfontes, Chih-Lin Yeh, Peter Varhelyi, Andrej Zverev
Öppettider
Torsdag – Fredag kl. 12-18
Lördag – Söndag kl. 12-17
MONGOLIAN SESSIONS - MONICA LARSSON
27 augusti - 19 september 2021,
Vernissage 19 september kl 17 - 22
Studio 44, Tjärhovsgatan 44, Stockholm
Öppettider: To - fre 12-18, Lö - sö 12-17
Hur uppfattar man och tolkar världen när man har ett autismspektrumtillstånd som Aspergers syndrom? Hur är det när ens intryck har en annan känslighet än det normala och förmågan att läsa av kroppsspråk, miner och förstå mönster i sociala sammanhang är svårt och kaotiskt? Det syns inte utanpå, men ansträngningen att ta in, tolka och ge respons på omgivningen gör Jakob utmattad och ofta blir det missförstånd och konflikter.
F E B E R
19 mars- 11 april 2021
Öppet torsdag- fredag 12-18, lördag- söndag 12-17
Vernissage 19/3, kl: 17-22
Festivalen startar 13 april 17.10 på Studio 44, Tjärshovsgatan 44, Stockholm
Avslutas den 18:3 april på samma plats.
Jag visar en kortfilm: Mongolian Horses.
Mongolian Sessions - en serie målningar inspirerade av två resor i Mongoliet. Visas 17-19 april 2020 på Galler i Panncentralen i Gustavsbergs Hamn
"The Lake" visades på A.I.R Gallery, New York, 2016. ©Monica Larsson.