RÖKEN SKULLE BLÅSA MOT RYSSEN

Röken skulle blåsa mot ryssen är ett konstprojekt om smältverket Rönnskär i Skelleftehamn av Monica Larsson och Catrin Lundqvist. Båda konstnärerna har sina rötter i Västerbotten och har förfäder som var anställda på Rönnskärsverken. Wille Varg-Larsson arbetade vid arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär i 17 år.

Utsläppen från industrin till luft och vatten har varit förödande för den omgivande miljön. Konstprojektet belyser detta men också det välstånd och den stolthet som arbetet vid Rönnskär inneburit för många. Utställningen vill skapa en estetisk plats för kontemplation över industrialismens följder med Rönnskär som exempel, och ge utrymme för diskussion om vad detta innebär för kommande generationer. Hur mycket klarar vi av industriella framsteg i förhållande till den omgivande miljön och människors hälsa? Och hur påverkas den sårbara naturen när ny – grön – utvinning av Norrlands resurser är i full sving?
Mina bröder kallade gatan ‘Dead end street’

Catrin Lundqvist: ”Under min uppväxt blev miljön i Skelleftehamn alltmer förgiftad. Träd saknade löv. Fisken, bären och svamparna vi åt var hälsofarliga, fast det visste vi inte då. På Hyttgatan där farfar Hilding Snus-Lundqvist hade byggt sitt hus, började smältverksarbetarna dö i Rönnskärssjukan. Mina bröder kallade gatan Dead end street.”

År 1924 upptäcktes guld i Fågelmyran, 3 mil nordväst om Skellefteå. Kort därefter påbörjades gruvdrift på platsen av Skellefteå Gruvaktiebolag, det nya samhället fick namnet Boliden. Fyra år senare stod skorstenen på Rönnskär färdig i det nyetablerade samhället Skelleftehamn. Den blev 145 meter hög. Vid denna tid fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.

Rönnskär framställde 218 000 ton koppar och 12 ton guldtackor, räknat under året 2022. Bly är också en viktig del av produktionen. Tidigare framställdes även arsenik, en mycket giftig biprodukt. Smältverken ägs idag av New Boliden.

‘Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för’

Monica Larsson: ”Min farfar Wille Varg-Larsson älskade att vara i skogen. Skidklubben Vargarna i Byske fick sitt namn efter honom. När jag var liten hörde jag ofta historier om Rönnskär, bland annat den om när farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån.”

Om utställningen
Konstnärer: Monica Larsson och Catrin Lundqvist

Utställningen består av måleri, arkivbilder, text och två videoinstallationer. Den längre videon är en 34 minuter lång dokumentär i regi av Monica Larsson och Catrin Lundqvist. Johan Granstrand, Skellefteå, har filmat och klippningen är gjord av Kersti Grunditz Brennan, Gustavsberg. Musikern Frida Johansson, Umeå, medverkar. Det förekommer också musik komponerad av Thomas Watkiss, New York. Och körmusik från Kiev.

Stort tack till alla medverkande i filmen! Forum Museum Rönnskär har varit en omistlig källa till kunskap och New Boliden har visat god vilja genom att tillåta filmning av kopparlinjen och omkringliggande utemiljöer.

Konstnärerna vill också tacka följande organisationer för värdefulla bidrag:
Film i Västerbotten
IF Metall avd. 3 Norra Västerbotten
Skellefteå kommuns arbetsstipendium
Byggnads kulturstipendium
Stiftelsen Längmanska kulturfonden
Helge Ax:son Johnsons stiftelse

Tack även till följande personer som bidragit med visat intresse, tid och arbete till projektet:
Mona Stenberg, Sten-Arne Burman, Nils-Erik Edholm, Ulf och Berit Backman, Jan-Erik,
Ing-Marie och Jesper Lundkvist, Assar och Birgitta Nilsson, Ann Lundholm, Johan
Granstrand, Kersti Grunditz Brennan, Frida Johansson, Thomas Watkiss, Tom Brennan,
Isabella Karlström, Elisabeth Andersson, Per Strömbro, Göran Hedemalm, Marielle
Mvuanda Riström, Mattias Sjöstedt, Cecilia Andersson, Anna Lindfors, Lill Casslind,
Anna-Lena Lundmark, Anna-Karin Larsson, Brita Täljedal och Alexandra Ellis.

Viktiga källor:
Forum Museum Rönnskär

Så började Boliden, Oscar Falkman, 1953

Som byggt av tusen händer – Arbetsliv på Rönnskär 1930-1950, Studiecirkeln Rönnskärsarbetarnas historia Skelleftehamn Sammanställd av Sven Mikaelsson 1989

Guld och Gröna Skogar? Miljöanpassningen av Rönnskärsverken 1960-2000, Avhandling av Ann-Kristin Bergquist Institutionen för ekonomisk historia vid Umeå Universitet, 2007

Förädlarna, Olle Lundqvist, 2019

Mönstersamhället, Anneli Rogman, 2021

Framtidslandet, Sverker Sörlin, 2023

Webbplatsen www.boliden.com

I samproduktion med MAN/Museum Anna Nordlander

RÖKEN SKULLE BLÅSA MOT RYSSEN

av Monica Larsson och Catrin Lundqvist är ett pågående konstprojekt om smältverksindustrin Rönnskär i Skelleftehamn.

Båda konstnärerna har sina rötter där och deras förfäder Wille Varg – Larsson arbetade i Arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär.

Industrin har skapat arbete och välfärd men utsläppen i luft och vatten har skadat människor och miljö. Hur mycket får industriella framsteg
kosta? Och hur formas framtiden när nyexploatering av Norrlands
resurser åter är i full gång?

1924 startade gruvdriften i Boliden och fyra år senare stod Rönnskärsskorstenen färdig. Den blev 145 meter hög. Vid den tiden fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.

Smältverket ägs av Boliden AB som framställer 350 ton koppar och 18 000 kg guld varje år. Arsenik var tidigare en stor och besvärande biprodukt och bly är fortfarande en viktig del av produktionen.

Utställningen består av filmscener ur en kommande film, filmat av Johan Granstrand och redigerat av Kersti Grunditz Brennan, arkivbilder, måleri, foto och text. Monica Larsson och Catrin Lundqvist har länge velat göra ett gemensamt projekt och bestämde sig för att det skulle handla om Rönnskär. Deras förfäder och andra personer som känner smältverket väl är huvudpersoner i projektet, där både de goda och dåliga sidorna av industrin diskuteras.

”Under min uppväxt blev miljöförstörelsen i Skelleftehamn allmängods: träd saknade löv, fisken blev allt farligare att äta och på Hyttgatan där farfar Hilding hade byggt sitt hus började grannar som var smältverksarbetare dö i ”Rönnskärssjukan”. Catrin Lundqvist

”När jag var liten hörde jag ofta historier om Rönnskär, som att farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån. Skidklubben Vargarna i Byske uppkallades efter honom. Farfar kallades Varg-Larsson för att han älskade att vara i skogen. Han dog i skidspåret när han var 72 år.” Monica Larsson

I PAINT THEREFORE I AM

STUDIO 44, TJÄRHOVSGATAN 44 B, STOCKHOLM

14 -17 oktober
Galleriet och Projektrummet:
Amanuel Abiy, Jannike Brantås, Laetitia Deschamps, Rikard Fåhraeus, Emma Göransson, Christina Göthesson, Kjell Hansson, Christina Hedlund, Susanne Högdahl Holm, Andréa Hösel, Monica Larsson, Helena Norell, Lena Rammi, Ekaterina Sisfontes, Chih-Lin Yeh, Peter Varhelyi, Andrej Zverev
Öppettider
Torsdag – Fredag kl. 12-18
Lördag – Söndag kl. 12-17

MONGOLIAN SESSIONS – MONICA LARSSON

27 augusti – 19 september 2021,
Vernissage 19 september kl 17 – 22

Studio 44, Tjärhovsgatan 44, Stockholm
Öppettider: To – fre 12-18, Lö – sö 12-17

”SAMTAL PÅ TRANSSIBIRISKA”
– en film om kommunikation och perception

Hur uppfattar man och tolkar världen när man har ett autismspektrumtillstånd som Aspergers syndrom? Hur är det när ens intryck har en annan känslighet än det normala och förmågan att läsa av kroppsspråk, miner och förstå mönster i sociala sammanhang är svårt och kaotiskt? Det syns inte utanpå, men ansträngningen att ta in, tolka och ge respons på omgivningen gör Jakob utmattad och ofta blir det missförstånd och konflikter.

Filmen handlar om perception, kommunikation och navigation i förhållande till tid och rum. Den handlar också om den inre och yttre världen, socialt samspel, exekutiva funktioner och om att leva med en ojämn begåvningsprofil. Den är ett samarbetsprojekt mellan Monica Larsson, konstnär, Jakob Persson, Asperger-informatör och Hanna Persson, studerande på Filmlinjen på Fridhems Folkhögskola. Vi får följa med de tre på en resa på Transsibiriska järnvägen från Moskva till Peking med stopp i Mongoliet. Medan samtalen fortsätter förändras landskapet utanför tågfönstret.
Filmen är 22 minuter lång.
Filmvisning lördag 11/9 kl 14 på Studio 44, Tjärhovsgatan 44 b, 1tr. Efter filmen ett samtal med regissören och huvudrollsinnehavaren med möjlighet att ställa frågor.
F E B E R
19 mars- 11 april 2021
Öppet torsdag- fredag 12-18, lördag- söndag 12-17
Vernissage 19/3, kl: 17-22

Anordinarydayfilmfestival

Festivalen startar 13 april 17.10 på Studio 44, Tjärshovsgatan 44, Stockholm

Avslutas den 18:3 april på samma plats.

Jag visar en kortfilm: Mongolian Horses.

Mongolian Sessions – en serie målningar inspirerade av två resor i Mongoliet. Visas 17-19 april 2020 på Galler i Panncentralen i Gustavsbergs Hamn

”The Lake” visades på A.I.R Gallery, New York, 2016. ©Monica Larsson.

RÖKEN SKULLE BLÅSA MOT RYSSEN

av Monica Larsson och Catrin Lundqvist är ett pågående konstprojekt om smältverksindustrin Rönnskär i Skelleftehamn.

Båda konstnärerna har sina rötter där och deras förfäder Wille Varg - Larsson arbetade i Arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär.

Industrin har skapat arbete och välfärd men utsläppen i luft och vatten har skadat människor och miljö. Hur mycket får industriella framsteg
kosta? Och hur formas framtiden när nyexploatering av Norrlands
resurser åter är i full gång?

1924 startade gruvdriften i Boliden och fyra år senare stod Rönnskärsskorstenen färdig. Den blev 145 meter hög. Vid den tiden fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.

Smältverket ägs av Boliden AB som framställer 350 ton koppar och 18 000 kg guld varje år. Arsenik var tidigare en stor och besvärande biprodukt och bly är fortfarande en viktig del av produktionen.

Utställningen består av filmscener ur en kommande film, filmat av Johan Granstrand och redigerat av Kersti Grunditz Brennan, arkivbilder, måleri, foto och text. Monica Larsson och Catrin Lundqvist har länge velat göra ett gemensamt projekt och bestämde sig för att det skulle handla om Rönnskär. Deras förfäder och andra personer som känner smältverket väl är huvudpersoner i projektet, där både de goda och dåliga sidorna av industrin diskuteras.

”Under min uppväxt blev miljöförstörelsen i Skelleftehamn allmängods: träd saknade löv, fisken blev allt farligare att äta och på Hyttgatan där farfar Hilding hade byggt sitt hus började grannar som var smältverksarbetare dö i ”Rönnskärssjukan”. Catrin Lundqvist

”När jag var liten hörde jag ofta historier om Rönnskär, som att farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån. Skidklubben Vargarna i Byske uppkallades efter honom. Farfar kallades Varg-Larsson för att han älskade att vara i skogen. Han dog i skidspåret när han var 72 år.” Monica Larsson

I PAINT THEREFORE I AM

STUDIO 44, TJÄRHOVSGATAN 44 B, STOCKHOLM

14 -17 oktober
Galleriet och Projektrummet:
Amanuel Abiy, Jannike Brantås, Laetitia Deschamps, Rikard Fåhraeus, Emma Göransson, Christina Göthesson, Kjell Hansson, Christina Hedlund, Susanne Högdahl Holm, Andréa Hösel, Monica Larsson, Helena Norell, Lena Rammi, Ekaterina Sisfontes, Chih-Lin Yeh, Peter Varhelyi, Andrej Zverev
Öppettider
Torsdag – Fredag kl. 12-18
Lördag – Söndag kl. 12-17

MONGOLIAN SESSIONS - MONICA LARSSON

27 augusti - 19 september 2021,
Vernissage 19 september kl 17 - 22

Studio 44, Tjärhovsgatan 44, Stockholm
Öppettider: To - fre 12-18, Lö - sö 12-17

”SAMTAL PÅ TRANSSIBIRISKA”
– en film om kommunikation och perception

Hur uppfattar man och tolkar världen när man har ett autismspektrumtillstånd som Aspergers syndrom? Hur är det när ens intryck har en annan känslighet än det normala och förmågan att läsa av kroppsspråk, miner och förstå mönster i sociala sammanhang är svårt och kaotiskt? Det syns inte utanpå, men ansträngningen att ta in, tolka och ge respons på omgivningen gör Jakob utmattad och ofta blir det missförstånd och konflikter.

Filmen handlar om perception, kommunikation och navigation i förhållande till tid och rum. Den handlar också om den inre och yttre världen, socialt samspel, exekutiva funktioner och om att leva med en ojämn begåvningsprofil. Den är ett samarbetsprojekt mellan Monica Larsson, konstnär, Jakob Persson, Asperger-informatör och Hanna Persson, studerande på Filmlinjen på Fridhems Folkhögskola. Vi får följa med de tre på en resa på Transsibiriska järnvägen från Moskva till Peking med stopp i Mongoliet. Medan samtalen fortsätter förändras landskapet utanför tågfönstret.
Filmen är 22 minuter lång.
Filmvisning lördag 11/9 kl 14 på Studio 44, Tjärhovsgatan 44 b, 1tr. Efter filmen ett samtal med regissören och huvudrollsinnehavaren med möjlighet att ställa frågor.
F E B E R
19 mars- 11 april 2021
Öppet torsdag- fredag 12-18, lördag- söndag 12-17
Vernissage 19/3, kl: 17-22

Anordinarydayfilmfestival

Festivalen startar 13 april 17.10 på Studio 44, Tjärshovsgatan 44, Stockholm

Avslutas den 18:3 april på samma plats.

Jag visar en kortfilm: Mongolian Horses.

Mongolian Sessions - en serie målningar inspirerade av två resor i Mongoliet. Visas 17-19 april 2020 på Galler i Panncentralen i Gustavsbergs Hamn

"The Lake" visades på A.I.R Gallery, New York, 2016. ©Monica Larsson.